Nenuťte nám americký radar, máme Věru!

Čeští politici se řídí americkými lobby a prosazují na našem území americký radar, ale skutečnost se zdá být jednodušší než ji popisují naši státotvorci. Již několik let máme naše vzdušné hranice velmi dobře střeženy…

Naši vědci jsou na špici, politici je ignorují

V úvodu předesílám, že nebudu psát o umístění amerického radaru v Brdech v ČR. Ale přeci jenom se o radaru a nejenom americkém trochu zmíním. V posledních měsících je americký radar snad číslo jedna ve všech možných politických diskuzí a internetových fórech. Stále se mluví a omílá důvod, proč by tu měl stát. Ale co mi dost nelíbí je to, že se politici snaží obhajovat nezbytnost amerického radaru, chválí kvalitu tohoto zařízení a už se vůbec nezmiňují o kvalitách a výsledcích českých vědců a inženýrů ve vojenském výzkumu.

Radar Věra

Zdroj: techblog.cz

Možná jste před 2–3 roky zaregistrovali ve sdělovacích prostředcích zprávu o českém radaru Věra. Radar Věra je naprostý unikát světového formátu, ale pro politiky je to pořád málo. Jak zpráva rychle přišla, tak stejně rychle zmizela.

Co je Věra?

Věra je nástupcem českého radiolokátoru Tamara. Věru vyrábí pardubická firma ERA a licenci na vývoz v ceně 300 000 Kč získala firma Omnipol. Svoji jedinečnost radar skýtá v tom, že odhalí jakékoliv letadlo nebo radar do velké vzdálenosti. Nejednou může lokalizovat s velkou přesností až 200 letadel. A unikátní, že je to pasivní zařízení, tedy, že nevysílá, jako běžné radary, ale pouze přijímá jakékoli impulzy. Tím že nevysílá je samozřejmě i nezaměřitelný, tudíž téměř dokonalý ochranný prvek. Cena je stanovena na cca kolem 100 mil. korun.

Američtí zaprodanci

Projekt pardubické firmy ERA zpočátku vypadal velmi slibně. Objednávky se hrnuli z mnoha států světa a česká technika opět mohla prorazit. Smlouva s Čínou, dnes trh s největším potenciálem byla podepsána, jen stačilo dokončit pár administrativních kroků a obchod za necelou miliardu byl zpečetěn. Následně se ovšem na scéně objevili “mírotvorné“ Spojené státy americké, které řekli: Česká Republiko, žádný radar se prodávat nebude, protože v rámci celosvětové stability je to nepřípustné!“ A co udělali čeští rádoby chytří politici? Neskutečně rychlým nařízením zrušili veškerá jednání s Čínou. Poté dali stop jakémukoliv vývozu tohoto výrobku kromě Estonska a USA. Ovšem Američani si objednali pouze jediný radar! O čem to svědčí? O aroganci a ukázka vlivu ve světě. Proč?

  1. Nechtějí připustit jakoukoliv konkurenci na velkých a rozvíjejících se trzích.
  2. Americká neviditelná technologie stealth by už nebyla tak neviditelná.
  3. Američané nesnesou náznak, že oni jsou až druzí.
Letadlo s technologií stealth

Zdroj: militarypictures.info

Pravidla jsou proto, aby se porušovali!

Asi nejenom já vidím, že hlavní důvod byl, že svět by byl již schopen vidět bojové letadlové lodě či letadla s technologií stealth, což je pro americké generály neakceptovatelné. A tradičně silné zájmové vojenské skupiny v USA opět ukázaly svoji tvář. Zajímavé je i to, že česká vláda se neustále odvolává na embargo EU na vývoz zbraní do Číny, které je ale neustále porušováno. Například Velká Británie a Francie vyvezli do komunistické Číny typ zbraní, do které spadá i radar Věra. Tedy radary, palné zbraně, rakety, bomby, apod. Ještě směšnější je ale fakt, že soud, ve kterém se Omnipol dožadoval nápravy, skončil velmi absurdně. Společnost Omnipol měla údajně špatnou registraci své akciovky, proto nemůže nic vyvézt. Doufám, že nejsem sám, komu to přijde jako vrchol politické “zlovůle.“

Ztracené miliardy a prestiž

Bohužel dnes už je všem jasné, že je jen otázkou času, kdy začne někdo jiný vyrábět tuto techniku a silně na tom vydělá. Dále mě ale iritují argumenty Spojených států, kteří říkají i to, že tato skvělá technika nesmí být zneužita nepřátelskými státy. Samozřejmě všichni ví o černém obchodě se zbraněmi a i kdyby se jakákoli technika dostala pouze do povolaných rukou, je téměř jisté, že se k ní postupem času dostane téměř kdokoliv, kdo má peníze. Malá náplast této křivdy může být zapojení Věry do struktur NATO.

Paralela s americkým radarem?

Nechci zobecňovat a vyloženě srovnávat neporovnatelné. Projekt americké armády je velice odlišný od českého radiolokátoru, ale jednu věc si neodpustím. Čeští politici, resp. politici ODS se ohánějí bezpečností České Republiky, ale nabízí se jednoduchá otázka. Jestli by nám systém, podobný Věře nestačil a komplexní obranný štít nezabezpečit v rámci společného postupu Evropské unie. Samozřejmě s tím je spojená podpora českého průmyslu, což vláda má, jako jeden ze svých velkolepých cílů. To ale nezodpovím já ani Vy, nýbrž naši zvolení zástupci v parlamentu.

Lenny | 17:37, 24.5.2008 | Společnost | 39 komentářů

Komentáře k textu

volney

Tedy – na technicky orientovaný blog – dost šílený kus.

1. Schopnost Věry detekovat stealth letadla (natož lodě a pod.) patří do Urban Legends – vyvracel to už dokonce i autor softwaru systému. Stealth objekty ze zásady v boji NIC NEVYSÍLAJÍ.
2. Srovnávat radar navádějící antirakety na balistické cíle mimo atmosféru s pasivním detektorem zdrojů rádiového signálu (v plus-minus horizontálním směru a i to jenom v linii přímé viditelnosti) je fakt hustý kafe.

Už jenom fakt, že nikdo kromě Číny za ta dlouhá léta, co tady je o Věru nejevil a nejeví zájem (a ta rovněž chtěla jenom jeden kus a USA jej radši koupili, než by řešili problém „co s ním“ znovu) by měl člověku napovědět, jaká je asi skutečná bojová hodnota toho systému… Zajímavé – platí to jak pro předchůdce (Ramon, Tamara) za Varšavské smlouvy, tak pro Věru v rámci NATO. Jěště i ta Armáda ČR má pouze jednu…

16:18, 25.5.2008
Lenny

2 věci:

Zaprvé: Nevím kde jste se dočetl, že jsme technicky orientovaný blog – a vpravo nahoře je ""VŠE CO VÁS ZAJÍMÁ" (nepřijde mi to technicky vypovídající)
Druhá věc: Obecně známé informace hovoří o plánu koupit 6 či 7 ks čínskou vládou (nerad bych, kdyby mě někdo chytal za slovo).

Opravte mě, jestli nemám pravdu, ale asi jste četl o jiném radaru… Pěkný den 8-)

17:55, 25.5.2008
volney

No, některá témata jsou zde hodně technická (OS, procesory…) – takže člověk předpokladá jistou technickou gramotnost.

Zbraně se nakupují jinak než housky. Obvykle se udělá pouze rámcový kontrakt, ale na každý systém (nebo sérii) se pak podpisuje extra nákupní smlouva. A tu měl Omnipol na pouhou jednu Věru. Jinak by jich měl rozestavěných šest, že?

Jak jsem již zmiňoval, Věra není radar. Tam začíná zásadní logická chyba vývodů v článku. Nemluvě o záměně skutečných technických vlastností za data a la „jedna paní povídala“.

Jo – předtím jsem přeci jenom zapoměl zmínit jěště jeden nákup – Estonsko. Jenomže to je stát, který má asi 20 letadel (z toho nejvyspělejší je L-39 Albatros), jeden vrtulník a jeden aktivní radar…

08:19, 26.5.2008
Lenny

Já se s dovolením vrátím ještě k Vašemu prvnímu komentáři. To že letadla Stealth jsou pro radary, popř radiolokátory neviditelná je nepochybné, nicméně i tyhle stroje používají své radary a v tom případě je Věra zachytí.

Za další nevím, proč mi vytýkáte srovnávání Věry a protiraketového deštníku. Pravděpodobně jste asi nedočetl článek do konce, kde se od toho absolutně distancuji.

To, že Omnipol měl domluvenu jen jednu Věru, to já nevím, ale předpokládám, že relevantní zdroje (CTK, idnes, apod) podávají pravdivé informace a ty mluví o čínském kontraktu za 3/4 miliardy 6–7 ks.

Ale uznávám, že pojmenování „radar“ není přesné, radiolokátor, popř. pasivní radar je to pravé, které ale také zmiňuji.

Poslední věc je podle Vás zkreslení technických parametrů. Podívejte se, nemám přístup k technickým údajům těchto technologií a vycházím z výše uvedených zdrojů. Jestli není pravda, co říkají, to já nemám šanci zjistit.

Ale díky za Vaši iniciativu, komentáře Vašeho ražení přispívají ke zkvalitňování našeho webu. :-)

15:51, 27.5.2008
volney

No jo… Proto je také píši…

Ale zpátky do letadel. F117 radar vůbec nemá. F22 sice jo, ale vyslověně jako nouzovku, velice směrovanou a s nízkým výkonem, která by měla být v činnosti pouze když nefunguje optoelektronika, ani jednosměrný datalink z AWACS, družic a kupy jiných detektorů. A B2 má jediný, pulzní radar, který používá pouze ke kopírování terénu a tedy ve výškách do 150 metrů. Díký zakřivení Země bombardér téhle velikosti (v rovinatém terénu) uvidí podstatně levnější voják asi se stejným úspěchem, jako Věra zachytí v linii přimé viditelnosti jeho pulsy.

Dovolím si podoktnout, že ještě i okýnka kabiny jsou elektromagneticky stíněná, aby snad neunikalo pole ze žároviček v přístrojích. Proč furt někdo předpokládá, že Češi jsou géniové a Amíci, co do toho programu nacpali desítky miliard dolarů úplní idioti?

A nakonec k pointě: ne, naopak, dočetl jsem to. Věta „Jestli by nám systém, podobný Věře nestačil a komplexní obranný štít nezabezpečit v rámci společného postupu Evropské unie.“

Stejnou logikou bych mohl zrušit armádu, nechat si třebas jednu polní lopatku a říct – tak jo a o zbytek se postarejte vy všichni ostatní…

21:38, 28.5.2008
Lenny

Info o tom, že letadla Stealth používají radary a pak jsou viditelná, píšou na webu czech.cz (oficiální web ČR – myslím, že vcelku důvěryhodný) a jestli jsou to zkreslená data, za to já nemůžu.

A k té pointě: Je to samozřejmě stále můj osobní názor, ale to bychom se mohli dohadovat do nekonečna co je lepší apod. Zastávám takový pohled na věc, že v otázce protiraketového deštníku po světě (lokální věc je něco odlišného) by měli USA jednat s EU , jako celkem a ne jen s jednotlivými členy. Protože jsme jeden celek EU a tak by se s námi mělo jednat. USA to ví, ale přece jenom jednat s jedním, popř. se 2 státy nebo 27 státy je něco jiného. Takže, když to shrnu, tak dle mého mínění by měla více zapracovat společná evropská zahraniční a bezpečnostní politika, kterou všichni platíme a neobcházet jí dokud to jde.

Jenom ještě otázka na Vás – vy se zajímáte o vojenství a vojenskou techniku? Že píšete někdy hodně technické věci. A jaký máte teda na to rozmístění radaru v ČR vy? Ale nechci se pustit do nějaké veliké diskuze, jen stručně.

12:01, 29.5.2008
volney

No, na tom serveru jsem našel formulaci „americký "neviditelný“ letoun Stealth", což mluví za vše… Nejde o jeden letoun, ale koncept uplatňovaný na všem možném – zdaleka nejenom na letadlech. Takže zase JPP…

EU vojensky nic neznamená. Podstatné je NATO. To za prvé. Za druhé, dokud nevím, zda budu moci někde něco vůbec umístit, nemám o čem jednat. Až získám alespoň předběžný souhlas, oslovím všechny zainteresované – což se taky už stalo – v Bukurešti před měsícem.

Můj názor zní: radar ano. Ani ne tak z technických, jako z politických příčin. Reálná hrozba tu bude za 10 let. A divím se Čechům – jednou už takhle pindali proti opevněním. Deset let váhali a když je konečně začli stavět, byl Hitler už čtyři roky u moci a pak nestíhali.

S tím souvisí druhá věc: pokud chci spolehlivé spojence, sám takový musím být. Věci obrany nejsou záležitostí pro plebiscity – o tom musí rozhodovat stát.

Pacifismus je hezký, než člověk narazí na prvního Ahmadinežáda, Hitlera, nebo Kim Čong Ila. Než i prostý lid pochopí, že jim je holubičí přistup ukradený, je pozdě. Pár civilizací na to v historii už dojelo. Ač se nám zdá svět bezpečný, stačí ztrávit v letadle tři-čtyři hodiny a člověk rychle zjistí, že VĚTŠINA světa taková není.

15:56, 29.5.2008
Lenny

Já taky píšu o technologii a ne jenom o letadlech. Nemyslím, že EU nic neznamená. I když se dneska jedná i s NATO, stále to bude stát na území EU. A pravomoce EU se neustále zvětšují, proto by mělo dívat i do budoucnosti, kdy se takováto věc právně nebude týkat jen jednoho státu v „nějaké“ unii, ale celého společenství.

Nevím jestli je přesné srovnávat minulé století s tímhle, válčí se už jiným způsobem, ale dobře, v tom máte pravdu. Srovnávat Varšavskou smlouvu s EU nebo NATO nebudu, ale myslím, že jednou jsme členi celku, který bude brzy mít právní subjektivitu či se stane do budoucna konfederací. Proto bysme se měli postupovat v těhle otázkách společně a ne ukazovat, jací jsme vyjednávací ranaři.

Američani mohou postupovat rovnou s celou EU, ale jak jsem už napsal-se 2 státy to je mnohem jednoduší. Ano, svět je nebezpečný, to se přesvědčili v Madridu nebo v Londýně, ale v rámci efektivnosti a pružnosti je lepší jednat jako celek, vytypovat lokalitu a postavit klidně u nás, s tím nemám problém. Mě jenom vadí, že to původně byly 2 stranné jednání, nezčleněné do struktur NATO a neprojednané v EU.

Takže nejsem odpůrce z principu, jen mi vadí forma jednání. A souhlas s Vámi, že hrozba určitě jednou bude a jen připravený to zvládnou.

10:22, 30.5.2008
volney

V NATO jsou dvoustranná jednání celkem běžná – viz např. nákup zbraní, společná cvičení, společné jednotky atd.

EU nekecá do vojenských záležitostí celkem záměrně – nakonec, takové Švédsko, Finsko, Rakousko v NATO vůbec nejsou (jak tedy mohou rozhodovat?) a Francie už přes dvacet let není pod jeho jednotným velením a takové Německo zase má zbrojní omezení již od 2. světové kontrolované Američany (jaderné technologie) – zkrátka, vojenské a ostatní struktury jsou v tomto případě úplně rozdílné. EU nemá při fungujícím NATO žádný důvod vytvářet rozhodovací duplicity – a vzhledem k neutrálním členům to ani nejde.

To přemostění EU/USA je u NATO celkem logické (ukázaly to obě světové války) a nakonec, obě strany sdílejí i stejné hrozby. EU je ale původně pouze ekonomický celek, který pouze přerostl do politiky. Dokud se nezačne EU spojovat i s USA, ta asymetrie a podivnosti tu budou neustále…

14:43, 30.5.2008
Lenny

Jj, to je fakt. Nevím, jestli je dobré spojovat EU s USA, ale po bezpečnostní stránce určitě. Jestli se někdy dočkáme tzv. euroústavy, třeba takové, jaká se 2005 odmítla, ta vyjednávání budou zase rychlejší a pružnější.

10:18, 3.6.2008
Stromek

Článek je rozhodně k věci, ačkoli trochu příliš okatě zaměřený na odpor k USA, který ale zrovna já sdílím. ;-)

BTW Volneyi, nejsi volič ODS nebo politik?

12:58, 3.6.2008
volney

Stromek: Ne.Naopak. Protože nesnáším ideologie, stavím své názory prostě na faktech – ne na tom, co se mi „zdá“. Ideologie obvykle nahrazují poznání – proto se tak dobře šíří v některých zemích a sociálních vrstvách.

Nic a nikdo není černobílý. Ale takový „odpor k USA“ už jo – to už smrdí ideologií na sto honů. Každá si libuje v nepřátelích – nejlépe kolektivních.

Mimochodem, stejně by smrděla nekritická podpora.

10:08, 6.6.2008
Lenny

Jestli článek vyvolává pocit odporu k USA, tak to je mi líto. Nejsem antiamerikanista, ale ani nadšený proglobalizační člověk.

A k té ideologii: Je to logické, co píšete, ale co je tedy podle Vás korektní postoj? Souhlas nebo kritika, která tu z mé strany je. A nebo třeba neutrální názor typu mě se to přímo netýká, proto je mi to jedno? :-?

10:50, 6.6.2008
volney

Je správné, aby si každý udělal názor sám. A (dle mého) slušnost káže nestřílet žádným směrem, než si zjistím (podle mého vědomí a svědomí) co nejvíce SPOLEHLIVÝCH informací.

Žel, dost často se stává, že se někomu na základě dvou-tří výkřiků (které konvenují jejich momentální náladě lidé) přidávají na některou ze stran a sami začnou tyto výkřiky šířit dále, aniž by se namáhali zjistit si cokoli sami.

Tak vždycky vznikaly nesmysly a la zlí jsou kapitalisté, zli jsou Židé, zli jsou Němci… A co z toho vznikalo a vzniká je známo: inkvizice, jakobíni, komunistické a fašistické lágry… a hlavně, bezpočet válek.

Takže Američané nejsou ani takoví, ani makoví. A faktem je, že (jako každý) udělali ve svých dějinách pár volovin – celkově mají ale (alespoň u mě – podle mých docela podrobných studií) stále pozitivní skóre.

Co se týče článku, je OK. Je to váš názor. Vycházel ovšem ze špatných faktů. Na nic jiného jsem nakonec neupozorňoval… Rozhodně jsem vám svůj názor nevnucoval – nakonec, když jste ho chtěl znát, musel jste se zeptat.

Jen tak dál, s takto kooperativním a otevřeným přístupem to bude určitě stále lepší. Schválně si vás nechám v bookmarcích ;-).

12:52, 6.6.2008
rummanji

Poznámka ke komentáři od „volney“ z 25.5.:

To, že o Veru nikdo jiný kromě Číny zájem neprojevil, není tak zcela pravda. Další zájemci byli Indie, Pákistán, Vietnam a Egypt (možná byli další, o těch 4 vím jistě). V případě Indie to byl poměrně seriozní zájem, v případě Pákistánu více než seriozní.

13:22, 12.6.2008
František Novák

Vzpomínám si na jednu malou noticku, uveřejněnou v drobných zprávách na okraji v časopisu Letectví a Kosmonautika někdy počátkem devadesátých let. Zněla přibližně takto: Americké kruhy si nepřejí, aby v podniku TESLA Pardubice pokračovala výroba a vývoj systému TAMARA… To hovoří za vše. Jak to potom s TESLOU dopadlo, víme všichni… Nepomohlo ani to, že jádro pracovníků z vývoje a výroby TAMARY založilo vlastní firmu ERA a vyvinulo další klon KRTP: VĚRU (KRTP-81 Ramona, KRTP-85 Tamara, KRTP = zkratka Komplet radiotechnicého průzkumu, vystihuje přesně o co se jedná, narozdíl od novinářsého klišé „pasivní radar, schopný odhalit neviditelné letouny“. Uvedené systémy mají přibližně shodná takticko-technická data, liší se pouze konstrukčním provedením a rozdílnou součástkovou záladnou). Strach USA z exportu Věry do Číny pramení zřejmě z toho, že by Čína po nákupu mohla monitorovat pohyb námořních svazů a letadlových lodí USA, které křižují v oblasti mezi Čínou a Tchaj-wanem v rámci obrany tohoto ostrova :-(

10:05, 22.7.2008
František Novák

Zajímají mě Vaše názory či případné dotazy k výše uvedenému příspěvku: pkdzoza@seznamcz ;-)

10:08, 22.7.2008
volney

Ježíš, časopis napsal, že „kruhy si nepřejí“, No to je důvod ke konspiraci.

Za prvé. Všechny výše zmiňované systémy jsou omezené linií přímé viditelnosti. Pokud Země zůstane zakřivená jako dosud, i letadel (natož hladinových cílů) to značí maximum kolem 450 kilometrů.

Za druhé. Ona snad čína nemá přehled? Má v oblasti ponorky, satelity, špiony?

Za třetí: Letadlové lodě vždycky operují ve svazích. A tohle nešlo utajit už v bitvě o Midway, natož dneska.

Takže ještě jednou: k čemu by jim jako byly pasivní detektory s (optimistickým) dosahem 500 km?

11:58, 30.7.2008
Lenny

Pánové, kde jste sehnali takovéto detaily a dané problematice? Docela se podivuji, jestli jste nepracovali u armady nebo nejste fanoušci army… 8-O

19:25, 6.8.2008
pohoda

musim se smat s tim opevnenim hiii-stejne i kdyby bylo dostavene tak co se stalo politika odevzdali jsem ji cele pohranici takze v dnesni dobe i kdybyste meli mimozemskou techniku tak s vama nikdo nebude mluvit jelikoz nejste,namate nebo neznate nekoho z politiky hii-to me fakt pobavilo opevneni a Hitler

17:44, 4.1.2009
Jozhin

Americká radarová společnost Rannoch Corporation koupila společnost Era v roce 2006 a přejmenovala ji na Era Corporation. viz např: http://www.cbw.cz/cz/sra-lokalizovala-era-corporation-jako-dobrou-koupi/1331.html Na síli dolaru jsou i politici krátcí.

11:13, 25.1.2009
ms

Problém, proč nemoha být prodána Tanara nebyl v její technice, ale SOFTWARu…jinými slovy ta technologie pasivní radiolokace je v celku jednoduchá, ale PROGRAM, který uměl rozpoznat doslova detaily (husy od stealthu :-) ) to američanům velmi vadilo.

17:44, 18.5.2009
ms

http://genesis.upce.cz/priloha/keez_clanek01 …joo Schejbal u něj jsem dělal zkoušku :-D

18:00, 18.5.2009
Voják

Jste diletanti a někteří dokonce pitomci, pokud se týče technického hodnocení Tamary a Věry. A věřte že do toho mohu hovořit. Byl jsem čtyři roky v bývalem Sovětském svazu a s Tamarou jsem tam pracoval. A pro diletanty podám diletanské vysvětlení, aby to pochopli. Tamara dokáže zaměřit letadlo do vzdálenosti až 300 km už jenom když v něm pilot strčí klíček do zapalování a i to slavné, neviditelné, letadlo může jít na hrnec. A toto letadlo startovalo při náletech na bývalou Jugoslávii v Itálii..Tam ho zkoušeli,protože věděli,že Jugoslávie jednu Tamaru má.chtěli vědět jak bude reagovat. A Tamara tu pýchu USA dostala a neviditelný zázrak byl sestřelen.

18:10, 20.6.2009
Voják

Pokud by se někdo zůčastnil podobné mise v Rusku jako ja tak se ozvěte. Zavzpomínáme. Nebo bychom se mohli sejít. V mém oddílu nás bylo 17.

18:16, 20.6.2009
negrvonuh

Zajímavá debata.. 8-O

18:07, 6.1.2010
Vlad

Chlapci, jedna Věra přece nic nezaměří. Musíte mít nejméně dvě. Chápete?

23:06, 13.4.2010
jarda

Tamara z našeho území monitorovala lety F 117 (při konfliktu v zálivu). Každé letadlo má odpovídač „jsem vlastní letec“. Jedna souprava obsahuje tři přijímače v určité vzdálenosti od sebe a hyperbolické navigaci to stačí na zobrazení. Poslední poznámka: Proč po „revoluci“ přijel Jirka Křoví st. ihned do naší republiky? Kvůli opilci Havlovi asi ne.......

21:15, 18.5.2010
klikkk

Pekne to tu kždý hodnotí!!Máte vôbec šajn o čom hovoríte???Že nemusel byť 11. deň,jasné,USAlobby zapracovala,prečo by kúpili niečo z soc.krajín-teda bývalých,ja som taktiež robil na Ramone atd.že ju nedostali zo začiatku ani Rumuni,Bulhari, a ani maďari?ano-AWACS si nechali posadiť na Ferihegy-tá ích magneticky-rotačná anténa/vyše 7.ton/bol totálny výsmech techniky.Obsluha 24 nie bohvie ako vycvičených operátorov zrejme nie moc dobre plnila svoje úlohy.O čom tu teda vedie sa debata?Dnes stačí mať v telefone zdroj/bateriu/ a JE TO.Každá sim-karta je jedinečná,je iba otázkou delenia/teda delania frekvencie karty-dve rovnaké neexistujúúúú!!! :-D

01:24, 25.12.2010
klikkk

Františku promiň,to nebylo KRLP3 nýbrž ARLP3.Výme o čem mluvíme.A-automaticcký R radiolokačni P-patrač!!!!!!!!!!!!!!

01:27, 25.12.2010
pavel

Koukám samej machr…

20:20, 24.1.2011
anti american

Koukám že se tu řeší samý ptákoviny, ty svině Americký už teďka moc dobře vědí co dělají, připravují si půdu na budoucí konflikt, řeší jaderný odzbrojovaní a pod., ale až pak dojde k tomu, že ty pruhovaný blbci s hvězdama zaútočí na Irán a vloží se dotoho Rusko s šikmovokýma a zbytek světa, tak ten cár papírů o růžným spojenectví jako NATO apod. bude na nic a až budou na světě umírát miliony lidí, tak bude pozdě. Jde jenom o prachy, o nic jinýho, naleziště ropy a zemního plynu nejsou v USA nějak závratný a ty s… se furt musí s… do jiných států a ještě pod záminkou terorismu, to je fakt ubohý, ani se těm jižanům nedivím, kdyby se do mojí chudý země pořát někdo s…, taky bych to asi nevydržel. USA je jenom banda ignorantů. 8-O

13:58, 25.1.2011
Dan

Citace volney : " Proč furt někdo předpokládá, že Češi jsou géniové a Amíci, co do toho programu nacpali desítky miliard dolarů úplní idioti? "

To mi připomíná ten starý, ale přesto trefný vtip z dob programů Apollo: Když NASA poprvé poslala kosmonauty do kosmu, velice rychle zjistila, že při nulové gravitaci nefunguje kuličkové pero. Boji s tímto problémem zasvětili američtí vědci celé jedno desetiletí. Utratili 12 miliard dolarů, ale nakonec vyvinuli pero, které píše ve stavu beztíže, obráceně, pod vodou, na celou řadu materiálu včetně skla. A to při teplotách až –300C. Rusové použili tužku.

22:55, 27.1.2011
Bourne

Moc dobrej vtip :-D :-D :-D

22:48, 13.9.2011
john

Dobrý deň,

Sme súkromná loan veritelia sú v súčasnosti založené tu na slovenskom sme rozdávať pôžičky na akúkoľvek osobu, ktorá potrebuje úverov a rýchlosť 2 záujmu%, sme rozdávať úver od rozsahu 2,000 EUR na 10,000,000.00 euru tak, ak ste osoba, spoločnosť, ktorá je potrebné potrebuje naliehavo úveru sa kontaktujte nás ešte dnes prostredníctvom e-mailu: (ujloans@yahoo.com) kontaktujte nás ešte dnes, ak ste v núdzi akéhokoľvek typu úveru.

S pozdravom,

Pán John Mark ..

09:12, 19.2.2012
František Novák

to Voják: Tak k zachycení letadla nestačí „strčit klíček od zapalování“. :-D Všechny PSS (pasivní sledovací systémy) typu Ramona, Tamara, Věra potřebují ke zjištění polohy letounu zachytit nějaký signál, letounem vysílaný (palubní RL, odpovídač SIFF, dotazovač syst. TACAN, datalink pro spojení s AWACSem). Pokud pilot letí do oblasti, kde se předpokládá nasazení PSS, tak uvedené systémy musí vypnout.. To znamená, že v tom případě PSS nezachytí ani obyčejnou F-16ku… Pro zachycení tzv.„neviditelných“ letounů F-117, F-22, B-2 platí to samé… ;-) V dnešní době téměř dokonalých inerciálních navigačních systémů (laserový gyroskop) a satelitní navigace GPS se od „aktivních“ prostředků pilot při plnění bojového úkolu celkem dobře obejde… ;-) Jenom na okraj: To, co platí na „neviditelné“ letouny jsou sovětské/ruské radiolokátory decimetrového a metrového pásma (P-18, P-14 a novější).. ;-)

10:52, 28.6.2013
František Novák

to Lenny: Nepodivuj se.. Ano, něco o tom víme… ;-) Jinak diskuse o PSS mám docela rád, protože názory a výroky civilní veřejnosti jsou vesměs velmi úsměvné… :-D

11:52, 28.6.2013
František Novák

to Volney: Pokud chce Čína jednou připojit Tchaj-wan, bude muset před invazí jako první zničit hlídkující americkou letadlovou loď v průlivu mezi pevninou a ostrovem (vzdálenost je cca 200 –250 km). Vzhledem k tomu, že uvedené PSS v režimu pozemních cílů tuto loď spolehlivě zaměří s okamžitou přesnou polohou, nebylo by potom těžké ji zničit salvou taktických raket z pevniny.. Proto prodej Věry do Číny po intervenci USA padnul… :-? :-|

12:02, 28.6.2013
Josef

Moc odborná diskuze, ale také něco málo o tom vím. Již v r.1975 jsme se učili, že v prvních dnech opravdové války by jako krok č.1 byla likvidace pokud možno všech satelitů pomocí jaderných úderů v kosmu.Jak by se potom ty chytré letadla sama naváděla ? Řekne mi to někdo. Nehledě na zbranové systémy které jsou skoro na všechno závislé na sat. navigaci :-|

10:22, 11.3.2017

Kliknutím vložíš: Vlož smajla :-) Vlož smajla :-( Vlož smajla ;-) Vlož smajla :-D Vlož smajla 8-O Vlož smajla 8-) Vlož smajla :-? Vlož smajla :-x Vlož smajla :-P Vlož smajla :-|

Rubriky

Hardware Software Společnost Internet Zábava

Tagy a Štítky

tamara b2 b 2 radar tamara radar tamara Era radary
TOPlist